8 december 2020

Ondernemen in crisistijd


Locatie

Live vanuit Studio AF&BM

14:00 - 16:00 uur

Ondernemen in crisistijd Ondernemen in crisistijd Ondernemen in crisistijd Ondernemen in crisistijd Ondernemen in crisistijd Ondernemen in crisistijd Ondernemen in crisistijd

STUDIO AF&BM | Ondernemen in crisistijd

8 december 2020 | 14:00 – 16:00 uur

Niet bij de pakken neer gaan zitten, maar herpakken en doorpakken! Je hoofd niet laten hangen, maar met opgeheven hoofd vooruit! De kansen zien en niet alleen de bedreigingen! Niets is nu vanzelfsprekend. Ondernemen in tijden van crisis vraagt om creativiteit en wendbaarheid. En dat laten deze ambitieuze ondernemers, de meesten nog geen 30 jaar oud zijn, zien. AF&BM’s voorzitter René Giel en Entree Magazine’s hoofdredacteur Iris Kranenburg gaan met ze in gesprek tijdens Studio AF&BM op 8 december.

JONNIE & THERESE BOER | De Librije

Terwijl veel horeca vandaag amper het hoofd boven water houden, doen Jonnie en Thérèse er juist een restaurant bij. Ze zijn optimistisch over de toekomst en willen doorpakken, maar de afgelopen maanden hakten er natuurlijk wel in. Ze konden wel janken, maar dat deden ze niet. “Gewoon doorgaan en niet bij de pakken neerzitten. Laar zien dat je er bent en praat niet teveel over wat geweest is, maar over wat je gaat doen”, aldus de pragmatische Jonnie. Tijdens de afgelopen maanden hebben ze al ruim 2.500 (!) thuismenu’s verkocht, waarbij ze online live kooklessen verzorgen. En ondertussen gebruikten ze de coronaperiode ook om zich te laten inspireren en nieuwe ideeën te ontwikkelen. Een van de plannen die werkelijkheid wordt, is de opening van een vierde restaurant: het tweede op Bonaire.

SVEN SALLAERTS & JOS DE JONG | Pesca & De Tulp

In november 2019 interviewde Iris Sven en zijn compagnon Jos voor Entree Magazine (https://www.entreemagazine.nl/younique). Ze hadden ambitieuze plannen en het ging ze voor de wind. Lekker rebels en tegendraads waren zij aan het bouwen aan hun nieuwe horeca ‘imperium’ Younique.  Bezig blijven met ontwikkelen is het devies van Sallaerts en De Jong en creatief blijven. Toen de horeca op slot was, startten zij met Pesca een bezorgplan voor vis door het hele land. “Het was keihard werken, maar ook leuk. Bezorgd werd er op sommige locaties in duikerspak.” Hoe gaat het nu met ze en welke invloed heeft de coronacrisis op hun onderneming.  En welke creatieve ideeën hebben zij voor de toekomst?

JESSICA MANCA & JUNIOR SMULDERS | Trattoria Manca & Flying Supreme

Tijdens het AF&BM jaargala aan het begin van dit jaar hebben wij Junior en Jessica met hun horeca uitzendorganisatie Flying Supreme mogen verwelkomen als nieuwe partner. Helaas heeft ook hun organisatie enorm te lijden onder de coronacrisis. Dit heeft ze er echter niet van weerhouden om een lang gekoesterde droom te verwezenlijken: in de voetsporen treden van haar Nonna van wie Jessica de fijne kneepjes van de Italiaanse keuken leerde. Deze familierecepten willen zij met Eindhoven delen. Trattoria Manca opende eind oktober, midden in de gedeeltelijke lockdown. Het restaurant moet dus nog even wachten, maar dat weerhield ze niet om al open te gaan. “We hebben het concept uitgedacht tijdens de coronacrisis, dus we hadden er al rekening mee gehouden dat het restaurant misschien moest sluiten. Door de winkel en het bezorgen van onze gerechten komen we alsnog aan onze inkomsten” aldus de ondernemers.

GIJSBREGT BROUWER | De Buik

Food & hospitality expert en trend watcher Gijsbregt Brouwer (en oprichter van de Buik) schuift aan om zijn kijk te geven op de take-away en blurring trend die veel horeca ondernemers tijdens de coronacrisis (noodgedwongen) hebben omarmd. Welke invloed heeft deze ontwikkeling op hun 'normale' bedrijfsvoering. Is dit van tijdelijke aard of blijven we dit post corona veelvuldig zien?

WILLEKE POELIEJOE & JOHN VAN DOORN | Lytel Blue 

Voor de allereerste keer een bedrijf opzetten is niet niks, zeker niet als je allebei begin 20 bent. Willeke en John openden middenin de coronacrisis boutique hotel Lytel Blue in het Brabantse Riethoven, waarbij zij om kosten te besparen veel zelf hebben gedaan aan de voormalige pastorie die stamt uit 1862. En of dat nog niet voldoende uitdaging bood, bouwden ze één van de negen kamers volledig plasticvrij. Zelf doen is de rode draad bij Lytel Blue. Willeke en John hebben geen personeel en doen alles zelf. Van ontbijt tot schoonmaken van de kamers. Een eigen restaurant hebben ze bewust niet. “Dat is een hele andere tak van sport, en dan zouden we personeel moeten aannemen”. Ze zijn een samenwerking aangegaan met het restaurant aan de overkant. Op 1 mei zouden de deuren van hotel Lytel Blue feestelijk geopend worden. Totdat het bekende virus roet in het eten gooide. De jonge ondernemers vertellen wat de eerste zomer hen gebracht heeft en hoe zij de toekomst tegemoet zien.

AGNES RAGGERS | F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM jaargala in Hotel Okura Amsterdam kreeg Agnes aan het begin van dit jaar de F&B Professional of the Year Award uitgereikt. Hoe gaat het nu met haar? Wat heeft de titel haar gebracht en hoe slaat zij zich door de crisis heen in haar functie als F&B Manager van Mooirivier Hotel en Congres. En natuurlijk gaan wij weer op zoek naar de volgende F&B Professional of the Year. Agnes geeft het startsein aan de zoektocht naar de professional aan wie zij het stokje mag overdragen.